|
Stor minskning av andelen dödliga hjärtinfarkter i västvärlden |
|
|
|
2010-09-02 |
Antalet dödliga hjärtinfarkter i västvärlden minskar kraftigt. De senaste 20 åren har andelen hjärtinfarkter med dödlig utgång halverats i Sverige, och i Finland är motsvarande siffra hela 75 procent. Minskningen beror främst på ändrade kostvanor och att färre röker. Samtidigt syns en motsatt trend i tredje världen, visar statistik från WHO. Annika Rosengren, professor vid Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet, presenterade dessa data vid europeiska hjärtläkarkongressen, ESC 2010 i Stockholm. Hennes insatser inom forskningen presenterades och prisbelönades med ESC:s silvermedalj under kongressen.
- Denna häpnadsväckande nedgång i dödlig hjärtinfarkt kan nästan liknas vid den inom TBC under första delen av 1900-talet. Finland utgör ett riktigt paradexempel. Där har andelen hjärtinfarkter med dödlig utgång minskat med 75 procent, säger Annika Rosengren.
Resultatet beror främst på en medvetet hälsosammare livsstil hos vuxna individer, där förbättrade kostvanor utgör en viktig del. Intaget av mättat fett, genom exempelvis mejeriprodukter, har minskat kraftigt, samtidigt som intaget av frukt och grönt har ökat. Dessutom har antalet rökare minskat och idag är svenskarna det folk som röker minst i Europa. Rökning är annars den enskilt viktigaste förklaringsvariabeln till hjärtinfarkt. Ökad motion är ytterligare en bidragande faktor. Bättre behandlingsmetoder inom vården svarar dock endast för en tiondel av minskningen av dödliga hjärtinfarkter.
- I studier från Göteborg har vi tittat både på överviktiga och normalviktiga personer och konstaterat att kolesterolet går ner i båda grupperna. Övervikt är en svagare riskfaktor för att dö i hjärtinfarkt än vad högt kolesterolvärde är, säger Annika Rosengren.
Antalet dödliga hjärtinfarter ökar däremot i låg- och medelinkomstländerna. Den viktigaste orsaken bakom detta beror på urbaniseringen som bidrar till en helt ny livsstil med bland annat sämre kostvanor och ökat stillasittande.
- Små förändringar hos många människor har större effekter på den allmänna folkhälsan än vad stora förändringar har hos ett fåtal, avslutar Annika Rosengren.
Källa: ESC-kongressen
|
|
Artikelarkiv
-
October, 2011
-
September, 2011
-
June, 2011
-
April, 2011
-
March, 2011
-
February, 2011
-
November, 2010
-
October, 2010
-
September, 2010
-
May, 2010
-
April, 2010
-
March, 2010
-
February, 2010
-
November, 2009
-
October, 2009
-
September, 2009
-
June, 2009
-
May, 2009
-
April, 2009
-
March, 2009
-
November, 2008
-
October, 2008
-
September, 2008
-
May, 2008
-
April, 2008
-
March, 2008
-
February, 2008
-
November, 2007
-
October, 2007
-
September, 2007
-
June, 2007
-
May, 2007
-
March, 2007
-
February, 2007
-
November, 2006
-
October, 2006
-
September, 2006
-
May, 2006
-
April, 2006
-
March, 2006
|